måndag 23 januari 2012

Lite loppat och recept!

Jag var ju på den lokala loppisen i torsdags och hittade en lampa men kände väl inte riktigt att
den passade just då...visserligen en sån jag letat efter länge men dom brukar vara riktigt dyra!
Iaf så reserverade jag den tills på lördagen, då skulle loppismannen oxå se om han kunde åtgärda ett fel på den!

I lördags var jag då tillbaka, efter att ha hattat hit och dit i flera dagar och kommit fram till att jag skulle nog ha den ändå!
Hmm...både mannen och lampan är borta å ingen vet vart, så nu får vi se hur det slutar *ler*
Några gamla bestick till samlingen fick jag iaf med hem...nu ska jag bara hitta en fin burk till dom!


Lite konstig bild med ni ser va?!

Så nu kommer oxå det utlovade receptet på brödet!

Franskt lantbröd

Surdeg:
2 1/2 dl kefir
150 g vetemjöl
25 g färsk jäst
1 tsk havssalt

1 dl olivolja
2 tsk salt
6 dl ljummet vatten
ca 2 l mjöl

Smula jästen i en bunke som rymmer minst 1 liter.
Tillsätt kefir, salt och mjöl och rör om.
Låt degen stå övertäckt i ca 1 dygn (jag brukar använda mig av en stor glasburk med lock)
När surdegen är färdig blandas den med olivolja, salt, vatten och mjöl till en smidig deg.
Jäs degen under lock ca 45 min

Knåda degen och baka ut den till två stora bröd
Lägg på en plåt och låt jäsa under duk ytterligare ca 30 min

Pudra bröden med mjöl och snitta med en vass kniv
Grädda mitt i ugnen 225 grader i ca 45 min

Låt bröden svalna på galler!

Lycka till med bakandet!

Ha en finfin ny vecka sweetisarna!

Kram!

14 kommentarer:

Villa Hvit sa...

Va???? Har du fortfarande inte hittat den försvunna "guben"?? Kanske anade han att han hade en dyrgrip i sin ägo och stack sin kos...;)??

Gillar du också gamla bestick? Jag med.... de dräller omkring både här o där....
Ha det riktigt riktigt gott nu!
Jättegoa kramisar Anetthe

Vardag och flärd sa...

Tack för receptet, ska göra det till helgen!
Det var inte meningen att du skulle ha lampan tror jag.
Kram Eva

annika sa...

Han...gubben kanske är på kanelen och lyset samtidigt! Tur du kom åt silvret.
Tack för receptet.

Kram

Lilla Lycksta sa...

Vad snopet att lampan och gubben försvann. Fina bestick hittade du i varje fall. Jag kan inte heller låta bli att köpa dessa fina gamla bestick på loppis.

Recept på gott bröd det gillar jag. Ha det gott!

Kram Camilla

Hammarsbacken sa...

Tråkigt med lampan, när du äntligen hade bestämt dig. Hoppas gubben och lampan dyker upp... Kram Sonja.

Nyanser av vitt sa...

Nja det där med att baka matbröd överlåter jag till andra...det finns ju bagerier :O)
Kram till dig hunny

Zinkhjärtat ♥ sa...

Det är så vackert med gamla bestick:)!
Stor Kram Annelie ♥

Anonym sa...

Tråkigt med lampan då, hoppas den dyker upp ... O gubben. :-)
Det där receptet lät gott, tack för receptet!

Hjärtruds Stuga sa...

Synd att lampan försvann när du bestämt dej för den.
Gamla bestick är ju bara så fina.
Provar ditt recept till helgen.

Ha det gott.

Kram Karin

Fågel Blå sa...

Åhh tack för receptet!!!
Måste man pröva!!!!
Vad tråkigt med lampan
Ha en fin dag
Kramar Kathrine

linnea-maria sa...

Hoppas att lampan dyker upp igen! Såna där bestick kan man aldrig ha för några av. Kram /Therese

♥Zink & Vita ting♥ sa...

Märkligt det där hur gubbar kan gå upp i rök...
Tack för receptet det ska testas när andan och tiden infaller samtidigt!!!
Kram på dig♥
Mimmi

Vi i Villa Ville kulla sa...

Älskar gamla bestick och glasburkar!!!Va skumt med gubben och lampan hahahahaa....
Kramar Lotta

Elzie sa...

Det var en mystisk man. Han måtte väl inte blivit sjuk??
Tusen tack för receptet. Ska köpa hem attiraljer så jag kan baka det nästa vecka när jag är ledig.
Hoppas du har en fin kväll vännen.
Kram Elzie